В. О. Сухомлинський — автор 41 монографії і брошури, більше 600 статей, 1200 оповідань і казок. Загальний тираж його книг становить близько 4 млн екземплярів на різних мовах народів нашої країни і світу.
В квітні 1970 року він закінчив роботу «Проблеми виховання всесторонньо розвинутої особи» — доповідь для захисту докторської дисертації по сукупності робіт.
Всі праці Сухомлинського дають переконливе уявлення не тільки про різносторонність педагогічних підходів Сухомлинського, але і про цілісність всього його педагогічного мислення.
Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання. В період з 1945 по 1970 рр. надруковано 463 статті; у 1971–1986 рр. — 105 статей.
Країни, де видавались твори В. Сухомлинського: Азербайджан, Вірменія, Білорусь, Грузія, Естонія, Казахстан, Киргизія, Латвія, Литва, Молдавія, Таджикистан, Татарстан, Узбекистан, Чувашія. А також: Англія, Болгарія, Іспанія, Китай, Монголія, Німеччина, Польща, Румунія, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чехословаччина, Югославія, Японія.
Його книги присвячені головним чином вихованню і навчанню молоді, педагогізації батьків, методиці викладання мови і літератури в середніх школах та ін.
Пропагуючи виховання колективізму в учнів, Сухомлинський рішуче відкидав принцип виховання індивідуума через колектив як засаду, «яка може завдати духової травми вихованцеві».
Віддаючи належне трудовому вихованню в школі, виступав проти ранньої спеціалізації (з 15 років життя), передбаченої «Законом про зміцнення зв'язку школи з життям».
Сухомлинський створив оригінальну педагогічну систему, що ґрунтується на принципах гуманізму , на визнанні особистості дитини найвищою цінністю , на яку повинні бути орієнтовані процеси виховання і освіти , творча діяльність згуртованого колективу педагогів-однодумців та учнів .
Сухомлинський будував процес навчання як радісну працю; велику увагу він приділяв формуванню світогляду учнів; важлива роль у навчанні відводилася слову вчителя , художньому стилю викладу , твору разом з дітьми казок , художніх творів.
Сухомлинський розробив комплексну естетичну програму «виховання красою» .
У радянській педагогіці свого часу став розробляти гуманістичні традиції вітчизняної і світової педагогічної думки.
Його ідеї втілені в практиці багатьох шкіл .
Найважливішими працями Сухомлинського є:
«Воспитание коллективизма у школьников» (1956);
«Трудовое воспитание в сельской школе» (1957);
«Педагогический коллектив средней школы» (1958);
«Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959);
«Воспитание коммунистического отношения к труду» (1959);
«Воспитание советского патриотизма у школьников» (1959);
«Система роботи директора школи» (1959);
«Верьте в человека» (1960);
«Як ми виховали мужнє покоління» (1960);
«Виховання моральних стимулів до праці у молодого покоління» (1961);
«Духовный мир школьника» (1961);
«Формирование коммунистических убеждений молодого поколения» (1961);
«Людина неповторна» (1962);
«Праця і моральне виховання» (1962);
«Дума о человеке» (1963);
«Нравственньй идеал молодого поколения» (1963);
«Шлях до серця дитини» (1963);
«Воспитание личности в советской школе» (1965);
«Щоб у серці жила Батьківщина» (1965);
«Моральні заповіді дитинства і юності» (1966);
«Трудные судьбы» (1967);
«Павлышская средняя школа» (1969);
«Сердце отдаю детям» (1969);
«Народження громадянина» (1970);
«Методика виховання колективу» (1971);
«Разговор с молодым директором школы» (1973);
«Как воспитать несовершеннолетнего человека» (1975);
«Мудрая власть коллектива» (1975) та багато інших.
У 1976 р. видані вибрані твори Сухомлинського у 5-ти томах.
За свою педагогічну працю В.О.Сухомлинський був нагороджений двома орденами Леніна, багатьма медалями Союзу РСР.
З 1958 року Сухомлинський - член-кореспондент Академії Педагогічних Наук РРФСР, з 1958 р. Заслужений вчитель УРСР.
В 1968 року йому було присвоєно звання Героя Соціалістичної праці. В тому ж році він був обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР.
У 1974 р. за книгу «Серце віддаю дітям» Сухомлинський удостоєний Державної премії УРСР.
У 2011 році на честь Василя Сухомлинського названа вулиця в Києві
В 1989 р. була утворена Міжнародна асоціація прихильників Сухомлинського (Марбург), а в 1990 р. — Українська асоціація Василя Сухомлинського, яка систематично проводить Всеукраїнські педагогічні читання, присвячені вивченню і впровадженню у широку педагогічну практику творчої спадщини видатного педагога.
З плином часу інтерес учених і вчителів до життя і творчості В. О. Сухомлинського зростає, поширюється в Україні й світі. Без його творчості не можна уявити сучасної гуманної педагогіки.
Ідеї Сухомлинського активно впроваджують в життя:
Павлиська середня школа ім. В. О. Сухомлинського;
Український колеж ім. В. О. Сухомлинського м. Києва;
Олександрійське педагогічне училище Кіровоградської області ім. В. О. Сухомлинського;
Миколаївський національний університет ім. В. О. Сухомлинського;
Дитячий навчальний заклад ім. В. О. Сухомлинського;
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського.